Posted on Jätä kommentti

Jump In! -paneeli keskustelu

Sunnuntaina 8.9 HYPE Center oli mukana Jump In! -liikuntatapahtumassa Porvoon Uusimaa Areenalla. Janika Martinsalo sai osallistua paneelikeskusteluun hyvinvointialan asiantuntija roolissa. Keskustelun aiheen oli ”Ylilyönneistä tasapainoon”. Mikäli missasit keskustelun syystä tai toisesta, niin tässä muutamat aiheet ja Janika Martinsalon laajemmat näkemykset niistä:

  1. Minkälaisiin urheilun ja liikunnan ylilyönteihin törmäätte omalla alallanne?– Tyypillistä on, että tavoitteiden asettelussa mennään metsään. Se ei välttämättä ole realistinen omaan kuntotasoon tai omaan elämäntilanteeseen nähden. Joskus törmään myös siihen ajatukseen, että ylipaino olisi täysin riippuvaista liikunnan vähyydestä, joka ei sekään pidä täysin paikkansa.
  2. Miten näette liikkuvan nuoren ruokailun tänä päivänä? Minkälaista mallia nuoret saavat?
    – Nuoret urheilijat, eritoten tytöt voisi yleisesti ottaen syödä enemmän ja riittävää saantia voisi jossain määrin vanhempi tarkkailla. Kuitenkin mielestäni kaikista tärkeintä on se, että nuoren ravintosuhdetta vahvistettaisiin positiiviseen suuntaan. Vanhemmilla on suuri vastuu näyttää positiivista esimerkkiä kotona siinä, että ravinto on ystävä eikä vihollinen.Janika paneelikeskustelussa
  3. Mikä merkitys on liikkujan unella ja muulla levon tarpeella?
    – Erittäin suuri. Ihmiset harvemmin ymmärtävät sen vaikuttavuutta kokonaisuuteen. Uni on tärkeimmässä asemassa verrattaen ravintoon ja liikuntaan. Se on kuitenkin se, mistä ihmiset helpointen ovat valmiita tinkimään. Univaje vaikuttaa mm. mielialaan, hormonitoimintaan, muistiin ja keskittymiskykyyn. Edellä olevia asioita kun pohtii omaan päiväänsä niin onhan se selvä, ettei suorituskyky ja hyvinvointi ole parhaimmillaan sinä päivänä. Unen lisääminen ei kuitenkaan ole mediaseksikäs trendi niin kuin joku uutuushitti dietti, joten siihen tuntuu ihmisten olevan vaikeampi saada motivoiduttua panostamaan. Monesti kuitenkin univaje on itse aiheutettua ja siihen pystyisi helposti vaikuttamaan.
  4. Kenen tavoitteita liikunnassa toteutetaan? Ovatko urheilijan tavoitteet omia vai jonkun muun?
    – Kun aloittalelija tulee asiakkaaksi, hänellä on varmasti kuvitelma siitä että tavoitteet ovat omia. Kuitenkin niitä ohjailee helposti ulkopuolisten aiheuttamat uskomukset sekä hyväksynnän tarve ja tavoitteet saattaa muuttua järkevämmäksi PT-projektin aikana. Yhtäkkiä paino ei enää määrittelekään ihmisarvoa ja päätavoitteeksi onkin numeroiden sijaan muuttunut tärkeimmät arvot kuin oma jaksaminen ja hyvinvointi._DSC5187
  5. Mitä olette mieltä urheilijoiden kehonhuollosta?
    – Toivoisin, että urheilijoiden sekä liikkujien kehonhuolto tietämystä sekä osaamista laajennettaisiin. Terveysalalla on paljon eri osaajia sekä palveluntarjojia, jotka osaavat antaa uusia näkökulmia sekä tekniikoita. Kehonhuolto käsitteenä on paljon laajempi kuin pelkkää venyttelyä. Yksilöiden olisi hyvä testata erilaisia tapoja ja löytää ne, mitkä sopivat omalle keholle sekä mielelle parhaiten. Ei ole olemassa vain yhtää tapaa huoltaa kehoa ja toisaalta sitä pitäisi tehdä päivittäin. Voisi ajatella, että kehonhuolto on sitä missä valitaan tehdä jotain mikä saa kehosi ja mielesi voimaan paremmin ja/tai palautumaan henkisestä tai fyysisestä kuormituksesta. Eli kehonhuollon tarkoitus ei ole varsinaisest kuormittaa kehoa tai mieltä vaan päinvastoin keventää tai nollata tilanne.
  6. Minkälaisena näette valmentajan roolin liikunnanharrastajan arjessa?– Valmentajalla on erittäin suuri rooli, sillä hän pystyy suoraan vaikuttamaan henkilön liikuntakokemukseen. Valmentaja pystyy inspiroimaan henkilölle lisää liikunnan intoa tai saada kielteisiä liikuntakokemuksilla henkilön lannistumaan liikunnan organisoinnilla, liikunnan haastesisällöllä sekä antamallaan palautteellaan.WhatsApp Image 2019-03-16 at 15.01.15PT-alalla positiivisten liikuntakokemusten tuottaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta henkilö saadaan kannustettua jatkamaan liikuntaa. Ihmiset inspiroituvat eri tavoin, joten kannustaisin ihmisiä kokeilemaan eri liikuntamuotoja eri paikoissa, jotta löytyy se laji henkilöineen, joka inspiroi liikkumaan aina uudestaan! Kaikki eivät sovi kaikille. Lisäksi Personal Trainerin oletetaan ymmärtävän kokonaisuudet ravinnosta, liikunnasta sekä ihmisen valmentamisesta. Tällöin jokaisella PT-valmentajalla on merkittävä vastuu ihmisen hyvinvoinnista ja terveydestä. Valitettavasti alalla ei kuitenkaan ole valtakunnallisia kriiterejä Personal Trainer nimikkeeseen ja tästä syystä kentällä jyllää aikamoinen villilänsi. Mikäli siis pohdit oman valmentajan hankintaa, suosittelen että ota selvää seuraavat asiat valmentajastasi:1) Koulutustausta. Mikäli koulutuksia ei ole mainittu, hänellä tuskin on sellaisia. PT-koulutus harvemmin kertoo juuri mitään koska kirjekurssit tuskin tarjoavat hirveän laajaa osaamista. Toki olen tavannut myös todella hyviä PT-valmentajia, joilla ei ole sen suurempaa koulutusta eikä valitettavasti pelkkä koulutuskaan takaa valmennuksen laatua.2) Kokemus. Minkälaista kokemus valmentajalla on? Mihin hän on erikoistunut? Vastaako hänen kokemuksensa sinun tarpeitasi? Jos toivot saavasi erittäin hyvän koutsin juuri sinulle, niin katso että hänellä on kokemusta juuri Sinun kaltaistesi tarpeiden kanssa työskentelystä. Kokemus on se, joka todella opettaa. Kaikki valmentajat varmasti (toivottavasti) antavat omaa sen hetken parastaan, mutta kokemuksen kartuttua valmentaja kehittyy. Itsekin olen aivan erilainen valmentaja tänä päivänä kuin olin vaikka viisi vuotta sitten.

    3) Referenssit. Parasta on kun otat valmentajasta selvää vanhojen asiakkaiden kautta. Ostaisivatko he palvelun uudestaan? Mistä he pitivät, mistä eivät? Tämä avaa jo paljon konkreettisemmin ja rehellisesti sitä, mitä olisi luvassa. On kuitenkin hyvä kohdistaa huomio asiakeskeisyyteen, sillä mahdollista on, että vaikka ystävälläsi ja valmentajalla ei kemiat kohdanneet voi olla, että juuri sinulle hän olisikin täydellinen. Ota siis mahdollisimman laaja referenssi otos! Haastattele ja lue palautteita netistä.

    4) Tapaaminen. Tapaa valmentajasi itse ennen kuin sitoudut mihinkään. Monet valmentajat antavat ilmaisia tai edullisia konsultaatio tapaamisia, joissa pureskellaan tavoitteita ja yhteistyötä. Siinä kohtaan on enemmän kuin ok kieltäytyä asiakassuhteesta jos siltä tuntuu. Huono yhteistyö ei ole kiva sinulle eikä PT:llesi, vaan se kuluttaa molempia. Tapaamasi PT ei ole myöskään ainoa, joten tavoitteesi ei ole täysin ko. valmentajan varassa.

    kroddvik

  7. Millaiset liikunnan mahdollisuudet Porvoossa on?
    – Liikuntamahdollisuudet ovat Porvoossa mielestäni enemmän kuin kohtuulliset. Kuntosaleja löytyy Porvoosta 16 kappaletta, joissa jokaisessa on oma kohderyhmänsä, ilmapiirinsä sekä varustelunsa, joten uskon että jokaiselle varmasti löytyy sopiva. Meiltä löytyy myös mahtavaa luontoa polkuineen ympäri Porvoota. Lisäksi erilaisia liikuntaseuroja on Porvoossa paljon ja kaiken ikäisille löytyy varmasti jotakin! Porvoon kaupunki on myös lisännyt ulkoliikuntapaikkoja, jotka ovat olleet hyvässä käytössä kesäisin. Uskon täysin siihen, että jokaiselle löytyy varmasti miellyttävä paikka/tapa liikkua, sitä täytyy vaan rohkeasti jaksaa testata niin kauan, että miellyttävä paikka ja tapa lyötyy!

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.