Posted on Jätä kommentti

Salaatti, kurkku, tomaatti

Mitä käytät salaatissasi? Järjestäen omassa työssä saadun empiirisen tutkimuksen tulosten mukaan neljä viidestä vastaa: salaattia, kurkkua ja tomaattia. Kun oikein joku ryhtyy panostamaan tai hulluttelemaan kasvisten kanssa, lisätään sinne muutakin kuten paprikaa. Pelkkä ajatuskin saa veden kielelle ja mielen innostumaan ruuasta, vai kuinka?

vegetables-752153_1920

Tuskinpa. Silti suurin osa käyttää juuri tätä reseptiä. Tämän tyyppistä salaattia moni puputtaa pakosta koska ”salaattia pitää syödä, se on terveellistä”. Kiva. Mutta mitä jos ois vaihtoehto siihen, että vihannekset eivät olisi vain lautasen inhottava pakko vaan, että odottaisit sitä yhtä paljon kun kaikkea muuta lautasella? Että se toisi lisää mielekkyyttä ja mielenkiintoa koko ateriaasi? Tomaatti ja kurkku ei sitä kahdestaan tee, trust me, me kaikki ollaan syöty niitä sen verran elämän aikana ettei se yllätä makunystyröitä tai inspiroi ketään vaan ne tarvii uusia kavereita viereen.

Salaattina käytetään lähes aina (jos edes tiedetään muiden lehtivihannesten olemassa olosta) jäävuorisalaattia. Jäävuorisalaattihan on hyvä? No, on olemassa paljon parempia. Sen ravintoarvot oikein ”loistavat” ravinteikkaasta väristään ja se kestää jääkaapissa kauan. Kun kaikki muut vihannekset ovat menneet jo viikko sitten huonoksi, riittää että jäävuorisaalatin päälimmäisen lehden ottaa pois ja avot, se on kuin suoraan hevi-hyllystä napattu yksilö. Jäävuorisalaattia voit pitää ennemmin vesipallona kuin ravinteiden ja vitaaminien päälähteenä.

fruits-863072_1920.jpg

No et ole kasvissyöjä, joten ideat on aika nollissa – että mitä sitten? Ihan niin kuin elämäntapamuutoksissa yleensäkin, älä lähde tekemään kerralla jäätäviä muutoksia, sillä ne eivät kestä vaan lähde pienistä asioista liikkeelle. Ensimmäinen helppo missio on se, että jätät jäävuorisalaatin kauppaan ja otat mitä tahansa muuta. Mitä vihreämpää sen ravintorikkaampaa. Vaihtoehdoksi sopii hyvin esimerkiksi pinaatti, rucola, tammenlehti tai lehtikaali. Seuraavaksi voit pyrkiä ottamaan vaihdellen aina yhden muun värin kuin punainen tomaatti tai vihreä kurkku. Se voi olla mitä tahansa ja satokausien antimia kannattaa käyttää hyväkseen. Esimerkiksi kukkakaali ja purjo (valkoinen), porkkana ja kurpitsa (oranssi), maissi ja omena (keltainen), punakaali ja -juuri (purppura).

Mitä kaikkea lasketaan kasviksiksi, miten niitä kannattaa valmistaa? Vaihdellen kaikkea, kaikella tavalla. Vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat. Tuoreita, höyrytettyinä, paistettuna, uunissa, miten vain maustettuna tai sellaisenaan. Vaihtoehtoja on lukemattomia eikä kaikesta tarvitse tykätä, mutta mahdollisuus kannattaa antaa kaikelle! Osa tykkää keitetystä porkkanasta, mutta raakana ei maistukaan. Tärkeintä on, että nautit ruuasta ja pidät rennon suhtautumisen myös kasviksiin.

still-life-658109_1920.jpg

Väreillä on myös ravinteikasta merkitystä ja vaikutusta. Siksi suositellaan että kaikkea viittä eri väriryhmää tulisi syödä päivän aikana:

VALKOINEN – tärkeitä ovat sipulikasvit sekä ristikukkaiset eli kukkakaali. Niissä on tehokkaita ravinteita, jotka tiedettävästi torjuvat bakteerien ja virusten hyökkäyksiä, joten näin ollen merkittävä terveyttä edistävä väri.

VIHREÄ – voimakkaan vihreän värinen kasvis sisältää rautaa sekä viherhiukkasia. Vihreät kasvikset edistävät terveyttä, parantavat luuston kuntoa ja edistävät veren hyytymistä. Tutkitusti myös laskee syöpäriskiä.

KELTAINEN / ORANSSI – sisältää ravintoaineina vitamiineja, jotka virkistävät merkittävästi oloa. Oranssista saa tärkeää beetakaroteenia, jonka puutos heikentää ihon sekä limakalvojen kuntoa ja näkökykyä.

PUNAINEN – usealla eri tutkimuksella todettu olevan vaikuttava tekijä näiden tuotteiden sisätämien raviontoaineiden puutteella on yhteys eturauhassyöspään sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

PURPPURA – sisältää ravinteita, joilla on hidastavia vaikutuksia ikääntymisestä johtuviin muutoksiin kehossa sekä parantavia vaikutus muistiin.

background-2277_1920.jpg

Jos kuitenkin tomaatti, kurkku, salaatti on aterioidesi suola, niin unohda kaikki edellinen ja pidä niistä kiinni! Se on ehdottomasti parempi ratkaisu kun ei kasviksia ollenkaan. Suurella lupauksella kuitenkin väitän, että useita eri värejä yhdistelemällä (valkoinen, punainen, keltainen / oranssi, erisävyiset vihreät, purppura) saat kuitenkin enemmän irti ateriastasi! 🙂

Ravinteikasta viikon alkua!

 

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.