Posted on Jätä kommentti

Tavoitteen asettelu

Miten luoda itselleen realistinen tavoite?

Otetaan esimerkiksi ravintomuutosten tekemisen tavoite. Mitä tavoitteita siellä voisi olla? Runsas aamupala, lisää kasviksia, vedenjuonti, säännöllinen ateriarytmi, pehmeät rasvat, huonot rasvat pois, itse tehtyä ruokaa, eväät työpaikalle, sokeriherkkujen tilalle jotain terveellisempää, laadukkaampia tuotteita, pysähtymistä syömiseen ettei syö lennosta ja järkevämpiä välipaloja ei vain leipää. Kuvitteleppa että ottaisit kaikki edellä mainitut asiat päivittäiseksi tavoitteeksi, onnistuisitko?

Sama efekti tapahtuu kun heität 10 tennispalloa ilmaan ja koitat saada kaikki kerralla kiinni – mitään ei jää käteen. Niinpä realistisen muutosten tavoittelussa on tärkeää ottaa yksi tai kaksi asiaa kerrallaan muutoksen kohteeksi. Se helpottaa keskittymään ja seuraamaan tavoitteessa onnistumista ja mikä parasta, on avain jatkuvalle onnistumiselle. Onnistumisia on tärkeä seurata, sillä onnistuminen ruokkii onnistumista. Onnistuminen tuottaa mielihyvää, joka motivoi jatkuvaan muutoksen ylläpitoon ja säilyttämiseen. Vastaavasti jatkuva epäonnistuminen saa meidät heittämään hanskat tiskiin, luopumaan tavoitteista ja palaamaan vanhoihin opittuihin tapoihin.

Realistisen tavoitteen rakentamiseen tarvitaan selvittää, ei vain kokonasuuden lopullinen päämäärä, vaan ennen kaikkea henkilökohtaiset lähtökohdat. Kuvitellaan, että syöt 100g kasviksia päivässä ja sekin tulee lähinnä työpaikan lounasravintolasta helposti poimittua. Jos loppullinen tavoitteesi on syödä jossain vaiheessa 500g päivittäin kasviksia, täytyy tavoite pilkkoa. Muutenhan tavoitteesi olisi syödä viisi kertaa enemmän kuin olet tähän asti syönyt. Niinpä hyvä realistinen välitavoite voisi olla 150-200g päivässä. Tavoitetta kohti etenemistä helpottaa tavoitteen konkretisoiminen eli jo tavoitteen suunnitteluvaiheessa miettiä sitä, että minkälaista muutosta se tarkoittaa käytännössä eli mitä, missä ja milloin? Esimerkiksi lisääminen voisi olla aamupalalle 50g marjoja. Jos se tuntuu välillä hankalalta voi sen korvata myös hedelmävälipalalla.

paper-3042645_1920.jpg

Tavoitteen asettelussa on tärkeää tunnistaa tavoitteen viemä energia. Samassa tilanteessa olevalle henkilölle aamupalan lisääminen voi tuntua helpolta ja toiselle erittäin hankalalta. Kokemus on yksilöllinen. Suosittelen, että jos tavoitteena on tehdä tervellisiä ravintomuutoksia valitse helpoimmat ensin onnistumisten tueksi. Siirry hankalimpiin vasta kun olet saanut vakaan pohjan alle. Ravintomuutoksille ei kannata asettaa mitään deadlinea, sillä elämä kyllä tulee järkyttämään sitä. Pidä kiinni niistä vain päivittäin, niistä saavutetuista uusista rutiineista, jotka tuottavat energiaa ja hyvää oloa. Ole kärsivällinen. Tulokset tulevat kyllä ajan myötä kanssasi. Olet heti lähempänä tavoitettasi kun ensimmäinen askel on otettu.

Monesti huomaan, että ihmiset asettavat tavoiteita ravintomuutoksissa liian korkealle. Kaikki pitäisi pystyä tehdä samalla kertaa, miksi? Onko olemassa liian alhaista tavoitetta? Mahdollisesti, mutta toisaalta mitä ns. ”liian alhaisella tavoitteella” voi saada aikaan? Pienen pysyvän muutoksen, sillä sehän oli helppoa eikö? Entä liian isolla tavoitteella? Motivaation loppumisen koko muutokselle.

Tällainen tavoitteen asettelu lisää todennäköisyyttä onnistumiselle. Onnistuminen luo pystyvyyden tunnetta; ”minä osaan, minä pystyn tähän”, vaikka tottakai pystytkin. Meillä on vain hölmöjä uskomuksia itsestämme ettemme pystyisi. Monilla saattaa olla kokemusta dietistä jos toisesta, jossa olemme epäonnistuneet, joten miksei niin kävisi tässäkin taas. Meidän täytyy kumota tuo vanha uskomus ja luoda sellaiset olosuhteet, että onnistuminen on mahdollista ja aluksi jopa hieman helppoa, jotta saamme uuden uskomuksen ”pystyn mihin vain, mihin päätän ryhtyä, kun oikein yritän”. Tämä tavoitteen asettelu ravintopuolella on rinnastettavissa myös muihin elämän osa-alueen tavoitteluihin. Tiettyä ammattia kohti pyrkiessä ei kukaan kuvittelekaan olevansa seppä syntyessään. Suurin osa ammateista vaatii tietyn koulutuksen ja tuntuu, että vasta kokemuksen kautta oppii ja osaa todella. Monet monta vuotta samalla alallakin olleet oppivat vielä jotain uutta. Et myöskään voi oppia tekemään volttia ennen kuin olet oppinut tekemään kuperkeikan. Joten miksi kuvittelisit, että ravintotottumusten muutoksissa asia olisi erilailla? Anna itsellesi aikaa, onnistua ja epäonnistua – siis oppia jotain uutta.

 

Realistisen tavoitteen asettelun resepti:

1) Mikä on päätavoitteesi?

2) Mitkä ovat lähtökohtasi siihen?

3) Mikä on onnistumista tukeva välitavoitteesi?

4) Seuraa tavoitettasi ja iloitse onnistumisestasi

5) Kun olet onnistunut tavoitteessasi useasti ja se tuntuu helpolta, siirry seuraavaan välitavoitteeseen

6) Ole kärsivällinen ja armollinen itsellesi. Siedä ja kulje eteenpäin repsahduksista

 

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.