Posted on Jätä kommentti

Uudenvuodenlupaukset

Oikein mukavaa uuttavuotta 2018!

Uusivuosi antaa mahdollisuuden sulkea kirjan sivut edelliseltä vuodelta. Voit taas asettaa uusia tavoitteita seuraavaa vuotta kohden, sillä elämähän on yhtä kehittymistä ja muutosta, koskaan emme ole valmiita.

Tärkeimpiä asioita tavoitteita tehdessä ovat nämä seikat, jossa esimerkkinä on otettu kuntosalinharjoittelun aloittaminen, mutta asian pystyy peilaamaan mihin tahansa:

1) REALISTISUUS, tee itsellesi realistiset tavoitteet. Liikunnan kannalta kannattaa miettiä, mitkä ovat todelliset resurssit myös silloin kun arki hakkaa pahimmalla mahdollisella tavalla kiireinen. Jotta tapa jää pysyväksi, niin kannattaa peilata tavoitetta omiin lähtökohtiin. Jos et ole aikaisemmin käynyt kuntosalilla ollenkaan, on äärimmäisen hyvä tavoite 1-2 krt/vkossa. Se on 100% enemmän kuin aikaisemmin joka viikko! Yleisin sudenkuoppa on se, että tavoitteet ovat liian suuret täytettäväksi viikottain ja kun tulee viikkoja jolloin ne eivät täyty, niistä luovutaan kokonaan.

2) RESURSSIT, tee tavoitteistasi mahdollisia. Tavoitteiden asettelu ei sitä itsessään tee siitä mahdollista. Jos tavoitteenasi on aloittaa kuntosaliharrastaminen, tarvitset siihen mahdollisesti sopivia vaatteita ja kuntosalikortin. Kuntosali kannattaa valita omien tarpeiden vastaiseksi. Pidätkö enemmän ryhmäliikunnasta vai kuntosalilla rautojen kanssa veivaamisesta? Lisäksi mieti oma logistiikka ja kuntosalin sijainti. Tee kuntosalilla käyminen itsellesi mahdollisimman mielekkääksi ja helpoksi, jottei tekosyille ole varaa.

3) SUUNNITELMALLISUUS, tee itsellesi strategia, jota pystyt myös seuraamaan / mittaamaan. Jos olet asettanut tavoitteeksi käydä kaksi kertaa kuntosalilla viikon aikana, mieti hyvissä ajoin mihin kellonaikaan , mitkä päivät, mikä on sinulle kaikista sopivin aika käydä kuntosalilla? Milloin ja mitä syöt , jotta on järkevä lähteä harjoittelemaan? Pidä harjoituspäiväkirjaa, jossa voit huomata toteutuuko asetettu tavoite. Kuukauden jälkeen iloitse ja palkitse itsesi onnistuneesta tavoitteestasi!

4) PITKÄJÄNTEISYYS, mieti pidemmälle. Asiat eivät tapahdu päivässä ei edes viikossa, hyväksy se. Varmaa on, että oli tavoitteesi lähes mikä tahansa, vie aikaa istutukselle ja tulokselle, mutta siksi se maistuukin silloin kaikista parhaimmalle kun onnistut! Muista että vaikka kuntosaliharjoittelussa et onnistuisikaan viikottaisessa tavoitteissasi joka viikko – SINÄ päätät mitä tapahtuu seuraavaksi. Et ole mokannut mitään, vasta kun päätät että olet. Lisäksi muistutamme, että oli kenestä tahansa kyse, et aina tule olemaan super motivoitunut lähteäksesi treenaamaan, se on utopistinen käsite että aina kukaan olisi. Mutta todella suurella prosentin todennäköisyydellä aina kun päätät silti ilman ybermotivaatiota lähteä – tulet erittäin tyytyväisenä takaisin.

Kiitos kaikki seuraajat vuodesta 2017, otetaan avosylin vastaan vuosi 2018!

pf-2018-3031237_1920

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.